Tekstit

Näytetään tunnisteella itsetuhoisuus merkityt tekstit.

Koulukiusaaminen -miten siitä voi selvitä?

Kuva
Haluan jakaa teille erään aika henkilökohtaisen ja kipeänkin osa-alueen elämästäni... Ehkäpä tarinani voisi tuoda valoa ja toivoa niille, jotka kamppailevat tämän asian kanssa juuri tällä hetkellä. Kaikki alkoi jo ekaluokalla... Etupäässä se oli eristämistä yhteisistä leikeistä, seläntakana kuiskuttelua, nauramista ja ivaamista. "Läski", "rillipiru"... mitä lisänimiä milloinkin... Joskus harvoin koin fyysistä väkivaltaa, silloin hiuksistani revittiin niin, että niitä irtosi tukko repijän nyrkkiin. Kasvoilleni syljettiin. Pahimpana koin kuitenkin psyykkisen kiusaamisen. Lapsena oli vaikeaa käsitellä kiusaamista. Oikeastaan vasta aikuisena, päälle parikymppisenä pystyin ekan kerran myöntämään itselleni, että olin ollut koko peruskoulun ajan koulukiusattu. Jotenkin olin kai halunut työntää sen asian kokonaan mielestäni. Toisaalta muistan, etten lapsena osannut edes ajatella, että olisi ollut jotain muuta. Tietyllä tavalla ehkä luulin, että tällaista elämä vai...